Prezentácia svadobného fotografa

Prezentácia je vitálnym nástrojom, bez ktorého žiaden fotograf nedokáže existovať. Je podstatná kvôli šíreniu diel fotografa, ale aj akéhokoľvek iného umelca, komunikácii s publikom a zákazníkmi a prejavom života. Prezentácia, na ktorej pravidelne nepribúdajú informácie, je aj pre google nezaujímavá.

Dnes si rozoberieme základné možnosti a vysvetlíme jednotlivé pozitíva a negatíva prezentácii. Koncentrovať sa budeme na slovenský trh, preto spomeniem len osobnú stránku, facebook, Google plus a ephoto.sk. V prípade úspechu urobím aj pokračovanie, ktoré by obsiahlo aj ostatné služby.

Nevesta portrét

Osobná stránka

Každý fotograf by mal mať prezentáciu na vlastnej webstránke. Ideálne aj na vlastnej doméne. Pôsobí to profesionálne a ľahšie sa pamätá adresa fotofoto.sk, než fotograf-svadba.nejaka_zadarmo_hostingova_sluzba.sk

Zároveň sa odlíši od stovák amatérskych fotografov, ktorí si registrujú takéto domény už len z dôvodu, že za ne nemusia platiť.

Spôsob prezentácie nechám na preferenciách každého fotografa. Mne sa páči web, ktorý je 100% zameraný len na fotografie a po vizuálnej stránke je čistý. Textu tam mám minimum, to však neznamená, že sa tým máte riadiť. Ak chcete vyrozprávať príbeh o fotografii, alebo o vašich skúsenostiach, smelo do toho.

Treba si však dávať pozor na to, čo všetko prezradíte. Často sa hlavne na zľavových portáloch stávalo, že ponúkaný voucher sľuboval profesionálne služby a na webstránke fotografa bolo napísané: “fotografii sa venujem na amatérskej úrovni”.

Steak

Ak ste amatér, nehanbite sa za to, ale buďte úprimný. Poznám veľa kvalitných amatérskych fotografov, ktorí majú často lepšie výsledky práce, než profesionáli odchovaní na presne našprtaných postupoch.

Neodporúčam uvádzať podrobne techniku, ktorou fotíte na webstránku. Klienta to väčšinou nezaujíma, veľmi často jej ani nerozumie a takáto stránka odpútava pozornosť. Ak chcet uvádzať techniku, napíšte značku, prípadne dodajte 1-2 vety o kvalite.

Keď sa rozhodnete pre použitie už hotového riešenia, alebo pre vytvorenie si stránky na objednávku, nezabúdajte aj na optimalizáciu pre tablety a múdre telefóny. V dnešnej dobe pristupuje napríklad na sociálne siete väčšina používateľov práve ze svoj smartphone.

facebook

facebook

Facebook je dnes najsilnejším marketingovým nástrojom pre fotografov. Masa ľudí, ktorí sú na tejto sociálnej sieti nemá konkurenciu. Celkovo je na facebooku cez 1,1 miliardy aktívnych používateľov.

Zo Slovenska je podľa oficiálnych štatistík z konca roka 2012 viac než 2 milióny účtov, z Čiech okolo 3,9 milióna. Kde inde by ste vedeli osloviť skoro 6 miliónov potenciálnych klientov?

Čo je najpodstatnejšie, cca 23% používateľov si facebook pozerá aspoň 5x denne. Obrovský potenciál na marketing! Ak komunikujete po anglicky, prípadne iných jazykoch, máte pred sebou neobmedzené možnosti.

Jednu vec si však treba zapísať do pamäte veľkými písmenami: NIČ NIE JE ZADARMO! Aj facebook má svoje tienisté stránky.

Vo všeobecných podmienkách facebooku (https://sk-sk.facebook.com/legal/terms), bod 2.1 sa píše:
Pri zverejnení obsahu, na ktorý sa vzťahujú práva duševného vlastníctva, napr. fotografií a videozáznamov (obsah IP – obsah podliehajúci duševnému vlastníctvu), špecificky súhlasíte s nasledujúcou podmienkou, v súlade s vašimi nastaveniami súkromia a nastaveniami účtu: udeľujete nám nevýlučné, prenosné, bezplatné a celosvetovo platné povolenie použiť a poskytovať licenciu na čokoľvek z obsahu IP, ktorý zverejníte na lokalite Facebook alebo v súvislosti s ňou (licencia IP – licencia na duševné vlastníctvo). Platnosť tejto licencie IP skončí odstránením daného obsahu IP alebo vášho účtu, pokiaľ ste tento obsah nezdieľali s inými osobami, ktoré ho neodstránili.

Zjednodušene to znamená, že facebook inc. má právo používať vaše fotografie na komerčné a nekomerčné účely vrátane predaja práv na ne tretej strane bez toho, aby vám to museli oznámiť, alebo vám za takéto šírenie zaplatiť. Právo zaniká zmazaním fotografie/videa/príspevku.

Snúbenci a traktor

Ak sledujete reklamy na facebooku, vyskakujú vám malé profilové fotky vašich kamarátov, ktorí “lajkujú” stránky v rámci tejto sociálnej siete. To je jeden zo spôsobov, ako používa facebook vaše fotografie na online marketing.

Ale seriózne problémy môžu nastať v momente, ked facebook predá vaše fotografi tretej strane a niekto sa objaví napríklad v časopise, alebo na webstránke a nie je z toho nadšený. Môže zažalovať tú firmu, že nemá práva na jeho zobrazenie a v konečnom dôsledku to môže urobiť problém vám.

Ako teda postupovať pri pridávaní fotografií na facebook? Odporúčam rozlíšenie 900×600 pix a rozpoznateľný vodoznak. Možno je to priveľa stresu pre nič, ale ako sme sa z minulosti (snáď) poučili: ak môžu veľké firmy niečo využiť, väčšinou to využijú.

Google plus

Google plus

Dostať sa ku konkrétnym informáciam vo všeobecných podmienkach, je ďaleko ťažšie. Majú ich roztrieštené do viacerých dokumentov, ale najpodstatnejší je pre nás tento článok (http://www.google.com/intl/cs_ALL/policies/terms/):
Pokud nahrajete nebo jinak odešlete obsah do našich služeb, poskytujete společnosti Google (a subjektům, se kterými společnost Google spolupracuje) celosvětově platnou licenci k užití, hostování, uchovávání, reprodukování, upravení, vytvoření odvozených děl (například děl, jež jsou výsledkem překladu, přizpůsobení/adaptací či úprav provedených za účelem jeho lepšího fungování v rámci našich služeb), komunikaci, publikování, provozování a zobrazování na veřejnosti a distribuci takového obsahu Práva, která touto licencí udělujete jsou užita za účelem provozování, propagace a vylepšování stávajících služeb a vývoj nových služeb. Licence přetrvává i poté, co přestanete naše služby používat (např. firemní zápis přidaný do služby Mapy Google). Některé služby umožňují k obsahu, který jste do služby odeslali, získat přístup nebo jej odebrat. Některé služby zahrnují také podmínky a nastavení, která naše možnosti používání odeslaného obsahu vymezují. Ujistěte se, že při odesílání obsahu do služeb disponujete příslušnými právy k udělení výše uvedené licence.

V podstate podobné podmienky ako facebook len s výnimkou, že aj po zmazaní môže pretrvávať právny akt so spoločnosťou Google. Čiže aj po zmazaní všetkého z Google plus môžu predať čokoľvek, čo ste do sociálnej siete kedy nahrali. Nádhera, nie?

K tomu keď narátame mínus v podobe “len” 350 miliónov aktívnych používateľov, nezachráni Google plus ani oveľa lepší algorytmus kompresie fotografií, než má facebook. Osobne na Google plus fotografie nepridávam, len linkujem tento blog a občas niečo navyše.

Aj marketéri využívajú viac facebook, než Google plus, podľa amerických štatistík 74% voči 40% v prospech facebooku.

ePhoto.sk

ephoto.sk

Najväčšia slovenská sociálna fotografická sieť ePhoto.sk funguje už cez 5 rokov. Pred pár mesiacmi naskočili na platený model, ktorý sa mne osobne nepozdáva, ale nepozdáva sa mi viac vecí a nikoho to netrápi. Pokiaľ sú spokojní prevádzkovatelia a užívatelia, ja len môžem mať svoj názor.

V rámci neplatenej služby stratil používateľ možnosť interakcie vo fóre a prístup k plateným článkom. V sekcii propagujúcej platené kontá je uvedené, že aj zvyšná interakcia, písanie pošty medzi používateľmi a komentárov pod články, bude v blízkej dobe pre neplatiacich používateľov zrušená.

Ako najväčšie výhody eKonta uvádzajú komunikáciu medzi používateľmi, články fotoškoly, zľavy u partnerov ephoto.sk a možnosti nahrávania a komentovania fotografií. Za toto požadújú 2 euro mesačne, alebo 14 euro ročne pri konte eclassic a 25 euro ročne pri konte eplus.

Prečo ePhoto.sk spomínam, je možnosť vytvorenia si relatívne lacnej vlastnej prezentácie. Za cenu 25 euro ročne si môžete vybrať jednu z 15 šablón a nechať nalinkovať aj vlastnú doménu.

Relatívne lacnej som spomenul hlavne kvôli množstvu riešení zdarma (WordPress, Joomla, …), no na druhej strane stojí kvalitná webstránka aj na niekoľko stovák euro. Tu za cenu 50 euro ročne (konto eplus + Môj web) dostanete šablónu a hosting. Ja platím len za hosting ročne viac.

Veľkým plusom ePhoto.sk je, že nefunguje podobným princípom ako facebook, Google plus, alebo ďalšie zahraničné fotografické portály. Žiadne práva nahrávaním fotografií a iného obsahu na ephoto.sk nikomu neudeľujete!

Jednu perličku som však našiel aj vo všeobecných pravidlách používania. Článok V. Povinnosti užívateľa sa píše:
Užívateľ nesmie na portáli propagovať služby alebo tovar iných fyzických alebo právnických  osôb, vkladať reklamné odkazy alebo ich rozosielať súkromnou poštou.”

Každá podpísana fotografia, alebo fotografia s logom propaguje služby fotografa. Ale aby som vás upokojil, nikomu nemažú brandované fotografie. Ale mohli by :)

Zhrnutie

Prezentácii je potrebné sa venovať. Aj keby ste mali najkrajší web na svete a pravidelne nepridávali fotografie, alebo články, nemal by význam. Je to ako chodiť medzi ľudí a nehovoriť o svojej práci. Preto sa tomu poriadne venujte. Marketing je makačka.

 

FacebookGoogle+LinkedInTwitterStumbleUponPinterestEmail

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>