Ako (ne)ísť na zľavový portál

Zľavové portály sa, pokiaľ nekrachujú (R.I.P. shopcity), tešia stále veľkej obľube. Osobne mám zmiešané skúsenosti so zakúpenými zľavami. Niektoré boli vynikajúce, iné zase silne podpriemerné, až nehodné ani tých pár euro. Ako je to ale s fotografmi na nich inzerujúcimi?

V ostatnej dobe sa na zľavových portáloch vyrojili “profesionálni” fotografi ako huby po daždi. Fotky detí, portrétov, glamour, dokonca aj svadieb. Všetky majú spoločné niekoľko znakov, podľa ktorých jednoducho odhalíte, že ide o amatérov.

Zľava

Prvým znakom je ponúkanie fotografických služieb s výraznou zľavou. V článku (Prečo “toľko” stojí svadobný fotograf) som sa snažil vysvetliť náklady, ktoré musí profesionálny fotograf znášať. Profesionálny fotograf sa musí vedieť fotením uživiť. A to drvivá väčšina týchto ponúk nespĺňa.

Druhým znakom, ktorý jednoznačne prezradí amatéra, je vyjadrenie: “odovzdanie všetkých nafotených záberov”. ŽIADEN profesionálny fotograf nepustí z rúk neupravené zábery a určite nie všetky. Neupravené fotografie môžu fotografovi pokaziť reputáciu! Zo svadby mažem 85-90% záberov.

Kupón

Tretím sú označenia profi/profesionálne a umelecké. Naozajstný profesionál sa nemusí chváliť tým, že je profi. Je to vidno z jeho práce. A umelecké? To je taký lacný marketingový trik. Aspoň v prípade sklamaného klienta môže fotograf tvrdiť, že nerozumejú umeniu.

Štvrtým jasným znakom je neobmedzený počet kupónov. Pokiaľ fotograf neobmedzí počet kupónov zľavy, stáva sa z nej regulérna ponuka.

Regulérna ponuka musí fotografa uživiť a ako som už v prvom bode poznamenal, máloktorá ponuka zľavových portálov to dokáže. Viď príklad, ktorý nanešťastie nemôžem podložiť fotografiou. Zľava zmizla so skrachovaným portálom.

Kupón

Asi pred mesiacom som videl hodinové portrétne fotenie za 1 euro. Predaných 180 kupónov = 180 hodín fotenia + odhadom 180 hodín úprav. Ak by stíhal nafotiť a upraviť 2 kupóny denne, má 3 mesiace dennodennej práce a nezarobil nič, lebo to euro od neho inkasoval prevádzkovateľ portálu.

Nemám nič proti amatérskym fotografom, ktorí si chcú privyrobiť. Ak sa ale vydávajú za profesionálov, mali by poskytnúť profesionálne výsledky a tu drvivá väčšina zlyháva.

Čo sa týka profesionálov, možno by tu bola cesta aj na zľavové portály, ale nie cez veľké zľavy. Vráti sa totiž ako bumerang od zakázníkov: “Ale na zľavovom portali ste mali 50% zľavu a viac vám nedám!”.

Mohla by ňou byť tzv. upselling technika. Pri upsellingu sa neposkytuje zľava, ale ponúkajú sa služby navyše. V tomto prípade zadarmo. Napríklad k fotografovaniu aranžovaných záberov a obradu pridáte prípravy.

Či majú zľavové portály záujem aj o takéto ponuky, skúsim vyskúšať už v nasledujúcich dňoch. Podám report :)

FacebookGoogle+LinkedInTwitterStumbleUponPinterestEmail

2 thoughts on “Ako (ne)ísť na zľavový portál

  1. Upselling vyuzivaju na portaloch napr. vsetky hotely – za cenu trochu vyssiu ako samotne ubytovanie k nemu nahadzu rozumne aj menej rozumne balicky :)
    Co sa tyka fotografov tak staci si pozriet na FB ich fotky a clovek az zaplace, ze za to musel niekto platit. Zatial co som zo zvedavosti pozeral asi 5 fotografov na zlavach, tak vsetci mali fotky na urovni niekoho kto si pred mesiacom kupil zrkadlovku a o foteni nevie nic. Vacsinou to dorazia nejakou upravou typu namiesto pozadia dame modro-biely gradient :)

    • Zdravím
      Tak môj pokus zatiaľ nevyšiel. Oslovil som najväčší portál so zľavami, no moju zľavu označili za nedostatočnú.
      Skúsim ešte osloviť iné portály.

      Situácia s fotografmi nijako extrémne nevybočuje zo zaužívaného slovenského podnikateľského prostredia, kde v podstate hocikto môže robiť hocičo a potom to aj tak vyzerá. Smutne a amatérsky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>